En fredag som denna delar vi med oss av lite tips som handlar om att kommunicera på fler platser än på sociala medier.
Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Likedin m.fl. är stora kanaler inom den sociala medier världen och användarna består av b.la privatpersoner, musiker/band och företag i vitt skilda branscher. Genom dessa kanaler kan den som vill nå ut till väldigt många på ett kostnadseffektivt sätt men man ska inte glömma bort vikten av att låta snacket gå på helt andra ställen också.
Verktygen för att marknadsföra sin musik, sitt företag etc. är idag många.
Vi fokuserar i detta inlägget på bloggar och nyhetsbrev.
Blogg: Är som en webbdagbok kan man säga, där skribenten kan dela med sig av sitt liv genom texter och bilder. En del bloggare skriver om specifika ämnen, andra om allt möjligt och detsamma gäller de olika portal som finns- de kan vara mer riktade mot en målgrupp eller vara mer allmänna.
Som ny bloggare kan man enkelt skaffa sig en egen bloggsida och det finns flera olika alternativ. WordPress är en av de populäraste plattformarna. Det finns även de som skriver för ett speciellt portal, många av de stora portalen har enbart ”inbjudna” bloggare d.v.s personer som de ställt frågan till om de vill blogga på deras sida. Ett första steg för att få en sådan inbjudan är att själv dra igång en blogg och få läsare.
Nyhetsbrev: Används b.la av företag, föreningar, klubbar och organisationer. Här ges man som skapare precis som med en blogg möjlighet till att delge mycket i både text och bild. En del nyhetsbrev är enklare och ofta skapade på ett A4 och sedan finns det de som är på flera sidor. Dess syfte är ett ”puffa” för nyheter och vad som är på gång härnäst.
Gemensamt för både bloggar, nyhetsbrev, podcast och sociala medier är att det för den som vill nå ut långt krävs tid och engagemang för att få läsare, följare och prenumeranter.
Via din Facebook sida och hemsida kan du berätta om vilka andra kanaler du finns på.
Bloggtips:
-
Starta en blogg och skapa en design som du tycker om. Berätta kort för dina besökare vad du planera att skriva om och (om du vill )en liten ingress om vem du är.
-
Använd taggar på dina inlägg för att din blogg ska komma upp i Googles sökresultat *taggar: Är etiketter och kategorier på dina inlägg som ex. vardagsliv, arbete etc.
-
Dela dina inlägg på sociala medier kanaler och berätta om din blogg.
-
Använd både texter och bilder.
-
Fråga någon mer etablerad bloggare om du får skriva ett gästinlägg på den personens blogg.
Tips nyhetsbrev.
-
Delge relevant information och håll det koncist.
-
Berätta att du kommer börja skicka nyhetsbrev på ex. dina sociala medier och/eller din webbplats och att de som vill kan maila dig sina e-postadresser eller börja prenumerera från din hemsida.
-
Skapa en design som känns attraktiv för läsaren. Du kan designa och skapa ett nyhetsbrev i program som ex. Word och Adobe Indesign. Idag finns även flera plattformar på nätet att använda där man får hjälp med det grafiska samt kan skicka sina brev, Mailchimp är en sådan. Väljer du att använda dig av en extern tjänst kontrollera alltid om det kostar något, hur det rent konkret fungerar och om företaget verkar seriöst.
-
Spara ditt brev i JPG eller PDF format. Skicka ut till dina prenumeranter och dela på sociala medier samt på din webb.
-
En del skickar ut brev en gång i månaden andra gör det mer sporadiskt. Välj det som passar dig och dina läsare. Kontinuitet är viktigt men skickas brev väldigt, väldigt frekvent är risken att mottagaren uppfattar det som spam och det åker i papperskorgen.
-
Till sist: De som väljer att prenumerera måste kunna avregistrera sig från ditt brev, ha med en notering om hur man går tillväga.